![]() |
| Några av de unga flickorna på skolan i Minab och deras sörjande mammor. "Militärt mål"? |
De anhöriga ber Påven att vara sina barns röst efter att Trump massakrerade 178 iranska skolelever
Av
Dick Emanuelsson
SANTIAGO de CHILE / 2026-04-19 /Anhöriga till de 178 lågstadieflickorna som
bombades och dödades av Trump i den iranska staden Minab, ber påven att vara ”sina
barns röst”
Familjerna till offren för Minab-skolan i Iran uppmanar påven Leo XIV att
vara ”sina röstlösa barns röst” och använda sitt inflytande för att söka
varaktig fred.
I ett brev adresserat denna söndag till ledaren för världens katoliker
uppgav flera familjer till skolbarnen som dog den första dagen av den
amerikansk-israeliska militära aggressionen mot Iran, att påven, i sitt fredsbudskap
”ger balsam till våra krossade hjärtan”.
Undertecknarna beskrev brottet mot barnen i Minab, i södra Iran, som ”ett
direkt resultat av provokationen och stödet från meningslösa krigshetsare som
släppte lös död och förstörelse över våra oskyldiga barn”.
”Idag, istället för att känna värmen
från våra barns kramar, tvingas vi klamra oss fast vid deras förkolnade
ryggsäckar och blodfläckade anteckningsböcker”, betonar de i brevet.
Undertecknarna uttryckte också sin tacksamhet till den katolska påven för
att han genom sitt budskap påminde världen om att varaktig fred skulle uppnås ”inte
genom våld och vapen, utan genom dialog”.
Den 70-årige påven har upprepade gånger uppmanat till fred och dialog och
fördömt användandet av religion som ett rättfärdigande för krig.
Den amerikansk-israeliska attacken inleddes den 28 februari mot flickskolan
Shayare Tayebe i staden Minab, i Hormozgan-provinsen (södra Iran), där minst
170 barn och lärare miste sina liv.
I mars fördömde FN enhälligt den dödliga amerikansk-israeliska attacken mot en iransk grundskola i Minab och krävde en omedelbar utredning och ansvarsskyldighet för händelsen.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.