”VARFÖR
LJÖG NI OM ALEPPO” – DEL 1.
Av
Ulf Sandberg
Vad
lurar bakom fotot på pojken i ambulansen? Jo, 35 miljoner US-dollar. En brittisk
legoknekt. En galen terroristgrupp. Exilsyrier i US. Franska utrikesdepartementet
och svenska Sida!
När fotot presenterades i CNN började journalisten
gråta.
När Maryanne Golon, bildchef på The Washington
Post tittade på bilden, sa hon: - Den är hjärtskärande, övertygande, så vackert
komponerat och skrämmande. Varenda mamma i hela världen vill bara ta upp honom och
ta hand om honom.”
Rubriker löd ungefär: ”Liten pojke drogs
levande ur spillrorna”. Aleppo Media Centers video och foto av pojken blev en global
nyhet nästan omedelbart. Media runt om i världen publicerade videon och fotot. Aljazeera
hade 2,3 miljoner som tittade på videon.
Det dammiga och blodiga barnet placerades
på en stol i en ambulans. Pojken såg förvirrad och fundersam ut. Samtidigt fotograferades
han – sittande i sin ensamhet.
Fotot blev en sinnebild för kampen de goda
hade att utkämpa mot de onda. * Och som alltid var det Syriska armén och ryska stridsflyg
som låg bakom vidrigheterna.
INGEN
SLUMP – FINNS ALLTID EN ORSAK
Och alla hade fått sig en lektion i manipulation
årgång 2016. Bilden är just det – riggad. Det som händer är ingen slump. Aleppo
Media Center jobbar inte så – och inte deras uppdragsgivare eller finansiärer heller.
De är ytterst professionella, målmedvetna och vet exakt vad de gör.
Därför är sanningen att lille Omran utnyttjades
i ett tydligt och klart propagandistiskt syfte. Han liksom så många andra barn.
Och de fotograferas inte för att de som sprider bilderna bryr sig om barnens öde.
Barnen ingår i en mycket medveten kampanj för att en viss bild av kriget skall berättas
för Västvärldens folk.
ALEPPO
MEDIA CENTER EN AKTÖR I DENNA SPINDELVÄV
Låt mig först deklarera att det är en otroligt
stor mängd nätverk, organisationer och främmande utländska myndigheter som spelar
aktiva roller i det som vi läser om invasionskriget i Syrien. Det handlar också
om världens globala mediajättar så stora o mäktiga att inget egentligen hindrar
dem.
Och när man bryter ner Aleppo Media Center
och synar denna enstaka aktör, då ser man också alla förgreningar och kopplingar.
Det är som en spindelväv – vävd med tusentals trådar som går åt alla håll och som
möts och som möter andra som möts. Det är som bläckfiskar med oräkneligt antal armar
som sträcker sig ut – eller som amöbor som delar sig och kopplar samman.
Det media ger oss är en falsk bild av lite
lagom självständiga journalister, medier – som köper och säljer texter och bilder
– för att berätta nyheter för oss – ge oss senaste nytt – bli uppdaterade. Det är
bara hitta-på.
FOTOGRAFENS
HISTORIA
Fotografen heter Mahmoud Raslan och kunde
relativt snabbt kopplas samman med jihadistgruppen Harakat Nour al-Din al-Zenki.
Gruppen som fått stöd av Väst sedan 2014 - blev kända globalt genom att lägga upp
ett filmklipp på Youtube där en bunden 13-årig pojke liggandes på ett lastbilsflak
får halsen avskuren.
ICKE-REGERINGSOMRÅDEN
Det bör poängteras med eftertryck att det
handlar om journalister, medier, mediacenter som bara arbetar i icke-regeringsområden.
·
Aleppo var ex allmänt benämnt som Al-Nusraland, alltså Al-Qaida,
när det ockuperades.
·
IS arrangerade offentliga avrättningar.
·
Några bilder – som massavrättningen av soldater i Syriska armén
har blivit klassiska.
Det är alltså dit som alla dessa internationella
mediaaktörer nedan har riktat sitt arbete, sina resurser och aktiviteter. Och allteftersom
striderna fortgick i Aleppo – så tystnade media överhuvudtaget att tala om annat
än ”oppositionen” och ”rebeller”. De extrema religiösa krigarna, de utländska jihadisterna
med halsskärning som specialité hade försvunnit – ja, inte i verkligheten, men i
medias rapportering. Den stora smällen kom så när Syriska armén tillfångatog fjorton,
14, NATO-soldater inne i en stridscentral. Att US Special Forces funnits i staden
länge blev liksom med tiden en ”officiell hemlighet”.
EN
AV DE FLITIGASTE BILDLEVERANTÖRERNA TILL VÄSTMEDIA
·
Kortfakta om Aleppo Media Center:
1. Aleppo Media Center,
AMC startades upp i oktober 2012. Har idag ett 20-tal anställda och frilansare.
De är numera en av de flitigaste leverantörerna till Västerlandets media. Det verkliga
lyftet kom via samarbete med ”White Helmets”, Vita hjälmarna. AMC förser flera större
globala medier löpande med bilder, bl.a. : CNN, BBC, Al Jazeera, The New York Times,
The Washington Post och The Guardian. Det innebär att det som AMC skickar - det
blir globala nyheter !
MÅNGA
VILL VARA MED OCH HJÄLPA MEDIA CENTRET
·
Uppbyggnaden och utvecklingen av Aleppo Media Center kan delas
upp i olika spår. Det är många som velat vara med: - Initiativet till centret tog
exilsyrier i US i bl.a. organisationen SEO. - Det stora språnget för centret kom
med samarbetet med ”Vita hjälmarna” och grundaren och legosoldaten James le Mesuriers
otroligt stora nätverk. - Med det EU-finansierade projektet - Syrian media incubator
– lyftes de europeiska mediakontakter upp på en ny officiell nivå. Projektet ägdes
av franska staten via CFI Canal France International och med bl.a. svenska SIDA
med på ett hörn.
EXILSYRIER
I USA BYGGDE UPP ALEPPO MEDIA CENTER
2. Det direkta upphovet till Aleppo Media
Center var organisationen - SEO. En förkortning för – De utflyttade syriernas organisation
eller Syrian Expatriates Organisation. Organisationen har kontor på K Street i Washington
BC. Gatan är lobbyisternas förlovade gata ! För att visa resurserna bakom kan nämnas
att organisationen skickade i juni månad 2012 skickade ut 400.000 mejl. Organisationen
har fortsatt att stötta AMC.
3. SEO samarbetar bl.a. med Cuban Resistance
(CRA) i Miami. Avtal finns att samarbeta för att stötta respektive lands regeringar.
4. De är en av huvudaktörerna i US-baserade The Coalition for a Democratic Syria,
med fem olika exilsyriska organisationer. Varav en heter SEFT och öppet arbetar
för att US skall intervenera i Syrien.
DET
STORA SPRÅNGET – MED WHITE HELMETS OCH MAYDAY RESCUES 350 MILJONER
4. James le Mesurier är en brittisk officer
som de senaste 20 åren agerat som konsult och legosoldat lite varstans i världen
”där svårlösliga situationer funnits”. Han har jobbat för både FN, EU o UK Foreign
office. Har ett otroligt globalt nätverk inräknat Academia, forna ökända Black Water.
James le Mesurier kom till Turkiet under
2012 och i mars 2013 hölls så mötet som innebar den definitiva starten av Hjälmarna.
Mötet hölls ihop med Syriens Nationella Råd som bl.a. hade kontakter med turkiska
aktivister och Qatars Röda Kors som hade kompetensen för utbildning. Finansieringen
var redan klar från US och UK. Fler kom till vartefter.
·
Hjälm-projektet blev så lyckat att han 2014 sjösatte – Mayday
Rescue. Där har Mesurier 350 miljoner i årlig budget med huvudkontor i Amsterdam,
med operativt kontor i Istanbul, Turkiet och kontor i Dubai. Projektet är en breddning
och utveckling av Hjälmprojektet. Med hårdsatsning på bl.a. extern reklamspridning.
VITA HJÄLMARNA SYNAS I ETT SENARE INLÄGG !
SYRIAN
INCUBATOR I TURKISKA GAZIANTEP – SKÖN BLANDNING AV FRANSKA UTRIKESDEPARTEMENTET,
EU, FN OCH SVENSKA STATEN OCH SIDA
5. The Syrian Media Incubator var ett tvåårigt
projekt med EU-medel och med franska staten som projektägare via CFI, förkortning
för CFI Canal France International, agence française de coopération medias. CFI
ligger under French Ministry of Foreign Affairs and International Development. *
CFIs uppgift är att sprida ”den franska politiken” för internationell utveckling.
Stöd ges till offentliga eller privata aktörer inom mediasektorn i syfte att stärka
modernisering och demokratiseringsprocess enligt fransk modell.
6. Projektet The Syrian Media Incubator
hade en budget på 25 miljoner och kom att samarbeta med Aleppo Media Center på flera
olika områden – inte minst var CFI en väg att nå ut med bilder, ex är ju nyhetsbyrån
AFP fransk. 7. Nya mediaprojekt från CFI är på gång.
8. The Syrian Media Incubator hade flera
samarbetspartners – bl.a. den danskplacerade skandinaviska IMS, International Media
Support och Reportrar utan gränser. 9. IMS finansieras gemensamt av danska, norska
och svenska staten. Årlig budget ca. 18 miljoner.
10. Svenska SIDA har samarbetat med IMS
sedan 2013 och stöttade en konkret idé om var att starta en radiokanal. Idén förverkligades
2015 och kanalen kom att heta Rozana. Förutom radio blev det videoinslag, textartiklar,
sex bloggar med mera. * Radion fick en riktig boom när den var först med att intervjua
pappan till den lille kurdiske pojken som drunknade och fick då en miljon lyssnare.
Det verkar som att SIDA avvecklat just stödet
till Radion. Däremot har mängder av andra finansiärer och samarbetspartners tillkommit
– en av dom den globala George Soros och hans Open Society Foundations, flera FN-organ
och Läkare utan gränser. CFI är kvar.
MEDVETEN PROPAGANDA - INGEN NYHETSFÖRMEDLING
Sp bakom pojken i ambulansen finns en hel uppsjö Västerländska aktörer - som inte
agerar för att ge oss nyheter. De satsar resurser, kompetens, de utarbetar strategier
- för att uppnå politiska och ideologiska mål. De ger oss det de vill att vi ska
ha och är det en pojke i en ambulans så får vi det.
VARFÖR
SYRIEN?
Det samlade västerländska samfundet finns
i och runt staten Syrien. * Först ut i öppen offentlig skala var de religiösa extrema
fundamentalistiska galningarna – som fick gehör från 200.000 personer i 100 olika
länder jordklotet runt. Kom och döda syriska medborgare. Denna kampanj stöddes öppet
av flera Gulfstater och Turkiet.
·
Säkerhetstjänster från de stora länderna var i Syrien tidigt
– tyska, brittiska, franska, US o israeliska m.fl. * Så kom de stora internationella
NGOs klampande. * Media dök upp – de globala jättarna – inte så att de placerade
sig i Syrien – de hade bulvaner, de hade lokala aktörer – som satte upp kontor o
anställde folk. * En hel drös stater ville bomba. Skickade sina stridsflyg o piloter
o material till flygbaser och började bomba syrier. * FN-organ i massor agerade
i grannländer och inne i Syrien. Försöket med ”irak-knepet-gjordes”, gasattacken,
men misslyckades. EU la sig i – släppte oljesanktioner för att rebeller o IS tog
oljan. * Den samlade globala makteliten, den 1% som äger 50% av allting, var o är
aktiv.
Men varför – varför – varför. Syrien ? Varför
denna perversa aptit på att döda syrier ? Det är fullkomligt galet – men så har
väl världen aldrig varit så proportionslös som nu.
KAMPANJEN
- ”VARFÖR LJÖG NI OM ALEPPO” kommer med fler inlägg. Medias totala svek
gentemot sitt uppdrag nådde kosmiska proportioner under striderna i Aleppo. Den
globala genomslagskraften för lögnerna blev också mycket uppenbar. Folket i västvärlden
utsattes återigen för ett ständigt bombardemang av lögner, där samma budskap upprepades
och hamrades in. Det var dom goda – mot dom onda. Det var svart mot vitt. Och plötsligt
fanns inte de tusentals extrema religiösa fundamentalister som intog Aleppo för
fyra år sedan och massavrättade soldater och civila.
ARTIKEL OM FOTOGRAFENS SAMRÖRE MED JIHADISTGRUPPEN
http://www.geopolmonitor.com/aleppo-boy-photographer-respo…/
ARTIKEL O FILM - CNN http://edition.cnn.com/…/world/syria-little-boy-airstrike-…/
MER OM WAHABISTGRUPPEN BL.A. FEM MINUTER FILM http://www.geopolmonitor.com/us-backed-moderate-rebels-who…/
* Väldigt många uppgifter kan enklast bara
Googlas fram. Det finns därute - därborta - därinne...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.